De vigtigste specifikationer er:

Destinationsladere: Plug & Drive tilbyder såkaldte destinationsopladere, der installeres på ejendommens egne p-pladser eller  kommunens p-pladser i nærheden af ejendommen. De benytter bilernes AC port, der oplader med maksimalt 22kW i timen. Det er det bedste for bilernes batterier og det giver brugerne den højeste komfort, da de så ikke vil opleve køer og ventetid, som det kendes fra hurtigopladere og andre opladere abonnementssælgerne som fx Clever har opstillet. Bilen oplader jo hvor brugerne alligevel skulle langtidsparkere.

En plugin hybrid elbil har typisk et batteri på ca. 10kW og en AC opladekapacitet på 3,7kW. De kan således oplades på ca. 3 timer uanset om det er en 11kW eller 22kW oplader, hvis batteriet er tomt. 

En Tesla med et 100kW batteri med en AC opladekapacitet på 11kW, vil tage ca 9 timer at oplade, uanset om det er en en 11kW eller 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladeren kører med maksimal strømtilførsel.

En Audi E-tron med et 95kW batteri med en opladekapacitet på 22kW vil tage ca 8,5 time på en 11kW oplader og 4,3 timer på en 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladererne kører med maksimal strømtilførsel. 

Plugin hybrid elbilen har brug flere - men kortere - opladniger, mens Tesla og Audi E-tron måske kan klare sig med en ugentlig opladning. Det afhænger naturligvis af kørselsbehovet for ejeren.

Load Balancing: Alle Plug & Drive's opladere indeholder teknologi til ”Load Balancing”. Med det menes at flere sammenkoblede opladere deles om den strøm de er indstillet til at dele. Det betyder i kan udnytte den ledige kapacitet i ejendommens eksisterende elinstallation på en sikker måde, og i derfor billigere og hurtigere kan etablere jeres egen ladeinfrastruktur. Alle indstillinger foretages i samarbejde med Plug & Drive’s elektrikerne og serviceorganisation og kan naturligvis ændres løbende.

Smart Charging: Som en option er opladerne fra Smappee og EVBox forberedt til "Smart Charging" som er mere avanceret end "Load Balancing", fordi løsningen automatisk nedjusterer strøm til opladeren(ne), når ejendommen forbruger mest strøm og automatisk skruer op for opladning af elbilerne igen. Med "Smart Charging" er der derfor endnu bedre udnyttelse af kapaciteten og dermed endnu hurtigere opladning af de tilsluttede elbiler. 

Integration af solceller: En anden option er en løsning, hvor opladeren integreres med solceller, således at overskudsproduktion fra solcellerne styres til bilernes batteri i stedet for sælge din "overskudsstrøm" til de meget lave priser på det offentlige elnet.

kW kapacitet: En enkelt 22 kW (2 x 16A eller 32A) oplader kan potentielt oplade plugin elbiler med 528kWt i døgnet. Det giver ca. 125 kilometers kørsel i timen eller ca. 3.000 kilometer i døgnet (elbiler kører 5,8 km/kWt i gennemsnit). I får derfor aldrig brug for en privatejet oplader med en højere kapacitet. Til gengæld flere ladepunkter, hvis flere skal kunne oplade i samme tidsrum.

De fleste nye elbiler kan i dag oplade med maksimalt 11kW AC (når det ikke er en hurtiglader), men den oplader du køber nu, kan jo også bruges til den elbil du køber 3-5-10år.

Derudover er der nogle elbiler - selv nye - der har dårligere opladningskapacitet end 11kW. Fx er der nogle der kun kan opnå den af bilproducenten lovede maksimale opladekapacitet på 6,6kW, hvis det sker med en 22kW/32A oplader. 

Installation: Plug & Drive's elektrikere vil efter aftale benytte et installationskabel, der giver ejendommen den største fleksibilitet på lang sigt, således at fx en Plug & Drive "Startpakke" kan opgraderes med flere opladere, når og hvis behovet for flere ladepunkter opstår (uden der skal trækkes nyt kabel). Senere opgraderinger kan endda forberedes, således at der fra start opsættes dummy-opladere, der letter senere tilføjelse af flere ladepunkter.

Adgang via software: Brugeren får typisk afgang til at oplade ved at identificere sig selv via en App og/-eller en såkaldt RFID nøgle eller kort. Er der også installeret en betalingsløsning til gæster, skal gæsten installere app og bruge sit betalingskort for at få adgang. Opsætning og brugeradministration er en del af Plug & Drive's serviceaftale.

Fysisk størrelse og montering: Skal opladeren stå på ejendommens egen grund, er der i frit valg til at vælge den oplader i mener passer bedst til placering og montering. Det er naturligvis altid smart at få accept af naboer eller udlejer og undersøge eventuelle servitutter mv.

Kommunens krav: Jeres oplader(e) må godt stå på kommunens grund/parkeringspladser, men der typisk nogle krav der skal opfyldes:

Hver af de 98 kommuner i Danmark kan have deres egne individuelle krav, som altid skal afstemmes og godkendes inden installationen. Plug & Drive undersøger det naturligvis for jer, hvis i ønsker det. Og vi vil altid kunne levere opladere, der opfylder kravene og som derfor kan godkendes i din kommune.

På Frederiksberg i København er der krav til den fysiske størrelse og farve og at den valgte oplader skal have en betalingsløsning, så også ikke-registrerede gæster også har adgang til at benytte jeres oplader. Det er naturligvis jer/ejerne, der suverænt bestemmer prisen for alle brugere af jeres opladere. Gæster kan således bidrage med betydelige beløb til finansiering af jeres løsning, da en enkelt 22kW oplader teoretisk kan levere 528kW i døgnet. Frederiksberg Kommune betaler derudover for al skiltning og opstregning af de parkeringspladser hvor opladeren skal placeres og som reserveres til elbiler. 

Indbygget måler: Har opladeren indbygget måler, opnår brugerne en række fordele. I Danmark har politikerne vedtaget 0,945 kr. (juli 2022) rabat pr. kWt på strøm der anvendes til opladning af elbiler til og med 2030. Forudsætningen for at få rabatten er at brugeren har en serviceaftale med fx Plug & Drive, der kan opkræve rabatten på brugerens vegne. Det forudsætter Plug & Drive kan dokumentere det individuelle strømforbrug overfor SKAT, hvilket kræver en måler, der er godkendt og dedikeret til opladeren.

Måleren benyttes også til at fordele omkostninger mellem de forskellige brugere og gæster, der deles om den samme oplader. Og husk det er ejeren af opladeren, der bestemmer hvad strømmen til gæster og brugere skal koste. Dermed kan både gæster og faste brugere være med til at finansiere opladere.

Måleren er nødvendig, hvis det fx er en andelsforening, ejerforening, udlejer mv., der på betingelse af de styrer fordelingen af udgifterne hertil, således at cyklister, pensionister og fossilbillister kan friholdes for at bidrage.  

Med en serviceaftale hos Plug & Drive, kan vi også udføre flere opgaver (såsom analyser, regnskaber mv.) for jer, hvis der er en indbygget måler.

Fastmonteret kabel: Hvis en oplader har et fastmonteret type-2 kabel, vil brugeren opnå en større komfort, da han hurtigt kan tilslutte elbilen til opladeren. Men så kan brugere med elbiler, der benytter et type-1 kabel ikke oplade med kablet.

Vær også opmærksom på at hvis der er flere typer biler der skal oplade på en lokation med mange opladere, kan i med fordel mixe opladerne både med og uden fastmonterede kabler.

Fastmonterede kabler giver altså større komfort, men også lidt mindre fleksibilitet. Der er også en tendens til at opladere med kabel, har en lidt mindre oppetid hvis kablet bliver beskadiget.

Forbindelsen til Internettet: Når en oplader kan benytte et 3G eller 4G kort til internetforbindelsen er ejendommen ikke afhængig af rækkevidde eller et tændt trådløst Wi-Fi net. Altså en dobbeltsikring af internetforbindelsen, som vi kender det fra vores mobiltelefoner. 3G/4G giver altså en højere teoretisk oppetid, selv om der er wifi indenfor rækkevidde eller kablet internet.

Konklusion: Plug & Drives konklusion er at de bedste og billigste oplader er dem, med de bedste specifikationer og stor fleksibilitet. Den kræver nemlig ikke dyre elektrikerbesøg og/-eller en ny oplader med bedre specifikationer efterhånden som behovene ændrer sig. 

Med en serviceaftale får i derudover styr på økonomien, maksimal oppetid og dermed et problemfrit ejerskab.

I kan bestille det hele her (link) eller kontakte os her (link).

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev