De vigtigste specifikationer er:

Opladning med ejendommens eksisterende elinstallation: Plug & Drive tilbyder såkaldte AC-destinationsopladere, der installeres på egen P-plads eller kommunens P-plads i nærheden af ejendommen. Der trækkes et kabel fra ejendommens elinstallation til opladningsstedet, og der etableres typisk en (eller flere) 11kW/16A, 22kW/32A eller 2*22kW/63A i el-tavlen. Oplader(ne) tilsluttes så bilernes AC port, der kan oplade med maksimalt 22kW i timen, men det er først i 2021 blevet almindeligt at rene elbiler kan oplade med 11kW AC.

En plugin hybrid elbil har typisk et batteri på ca. 10kW og en AC opladekapacitet på 3,7kW. De kan således oplades på ca. 3 timer, hvis batteriet er tomt uanset om det er en 11kW eller 22kW oplader. 

En Tesla med et 100kW batteri med en AC opladekapacitet på 11kW, vil tage ca 9 timer at oplade, uanset om det er en en 11kW eller 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladeren kører med maksimal strømtilførsel.

En Audi E-tron med et 95kW batteri med en opladekapacitet på 22kW vil tage ca 8,5 time på en 11kW oplader og 4,3 timer på en 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladererne kører med maksimal strømtilførsel. 

Plugin hybrid elbilen har derfor brug for flere - men kortere - opladniger, mens 100 % elbiler som Tesla og Audi E-tron måske kan klare sig med en ugentlig opladning. Det afhænger naturligvis af kørselsbehovet for ejeren.

Det er bedre for bilernes batterilevetid at oplade via AC porten, sammenlignet med DC-porten til hurtigladerne (eller Tesla superchargere) opstillet langs motorveje mv., fordi de belaster batterierne betydeligt mere. Hvis man kan oplade med AC hvor man alligevel skal parkere, giver det derfor optimal komfort. Ved DC opladning er der ofte ventetid på en ledig plads og derefter ventetid mens bilen oplader, så det ønsker de fleste at begrænse mest muligt.

Variabel Load: Alle Plug & Drives opladere har mulighed for indstille belastningen uanset opladerens kW-kapacitet, så alle elinstallationer kan "klare" alle vores AC opladere. Når en 22kW oplader "skrues ned", kan den således heller ikke levere alle 22kW. Det er kun elektrikeren der er kvalificeret til at udmåle og vurdere ejendommens ledige kapacitet og justere opladerens belastning herefter. 

Load Balancing: Nogle af Plug & Drive's opladere indeholder teknologi til ”Load Balancing”. Med det menes at flere/mange strømudtag automatisk deles om den tilgængelige strøm, hvis flere biler oplader på samme tid.

Smart Charging: Som en option er opladerne fra Smappee og EVBox forberedt til "Smart Charging", som er mere avanceret end "Load Balancing". "Smart Charging" kaldes også "Dynamisk Load Balancing", fordi løsningen automatisk nedjusterer strøm til opladeren, når husets øvrige installationer forbruger mest strøm og automatisk skruer op for opladning af elbilen igen. Med "Smart Charging" er der derfor endnu bedre udnyttelse af husets strømkapacitet og dermed endnu hurtigere opladning af de tilsluttede elbiler. 

Integration af solceller: En anden option på flere opladere er en løsning, hvor opladeren integreres med solceller, således at overskudsproduktion fra solcellerne styres til bilernes batteri. Typisk i stedet for sælge din "overskudsstrøm" til de meget lave priser på det offentlige elnet.

KW kapacitet og km kørsel: En enkelt 22 kW (2 x 16A eller 32A) oplader kan potentielt oplade en plugin elbil til 125 kilometers kørsel i timen og 3.000 kilometer i døgnet (elbiler kører 5,8 km/kWt i gennemsnit).

Installation: Vores elektrikere vil altid etablere en 3-faset installation med 16A, 32A eller 63A. Det giver dog stor fleksibilitet for især virksomheder og boligforeninger at benytte et installationskabel, der tillader senere opskalering med flere opladere.

Adgang via App og RFID-nøgler: Du kan spærre opladeren, så der kun er afgang til at oplade hvis brugeren identificerer sig selv via en App og/-eller en såkaldt RFID nøgle. Er der også installeret en betalingsløsning til gæster, skal gæsten installere App og bruge sit betalingskort for at få adgang. Opsætning og brugeradministration er en del af Plug & Drive's service og installationspakker.

Indbygget måler: Har opladeren indbygget måler, opnår du en række fordele. I Danmark har politikerne vedtaget refusion (rabat) af elafgiften på 0,945kr/kWt helt til 2030. Men kun hvis ejeren har en serviceaftale hos en operatør som fx Plug & Drive, der opkræver rabatten på ejerens vegne.

Fastmonteret kabel: Hvis en oplader har et fastmonteret type-2 kabel, vil brugeren opnå en større komfort, da han hurtigt kan tilslutte elbilen til opladeren. Men så kan brugere med elbiler der benytter et type-1 kabel ikke oplade.

Vær også opmærksom på at hvis der er flere der skal oplade på en lokation med mange opladere, kan i med fordel mixe opladerne både med og uden fastmonterede kabler.

Kabler giver altså større komfort, men også lidt mindre fleksibilitet. Der er også en tendens til at opladere med kabel, har en lidt mindre oppetid når og hvis kablet bliver skadet.

Forbindelsen til Internettet: Når en oplader kan benytte et 3G eller 4G kort til internetforbindelsen er du ikke afhængig af rækkevidde eller et tændt trådløst Wi-Fi eller ethernet. Altså en dobbeltsikring af internetforbindelsen, som vi kender det fra vores mobiltelefoner.

Placeringsmuligheder: Skal opladeren stå på jeres privatejede grund, er der i frit valg til at vælge den oplader du mener passer bedst til placering og montering. Det er naturligvis altid smart at få accept af naboer eller udlejer og undersøge eventuelle servitutter mv.

Skal opladeren stå på kommunens grund, er der typisk nogle krav der skal opfyldes. På Frederiksberg i København er der krav til den fysiske størrelse, farve og at alle skal kunne benytte den. Plug & Drive leverer en betalingsløsning til gæster, som en del af "Servicepakke Virksomhed Pro". Det er ejeren af opladeren, der bestemmer hvad strømmen til gæster og brugere skal koste. Dermed kan både gæster og faste brugere være med til at finansiere opladere.

Den valgte oplader skal for en sikkerheds skyld godkendes af Vej & Park afdeling i kommunen. Hver af de 98 kommuner i Danmark kan have deres egne individuelle krav, så de skal afstemmes og godkendes inden installationen. Plug & Drive undersøger det naturligvis for dig, hvis du er i tvivl. Og vi vil altid kunne levere opladere, der opfylder kravene og som derfor kan godkendes i din kommune.

Konklusion: Plug & Drives konklusion er at den bedste og billigste oplader er den, med de bedste specifikationer og bedste installation fordi den har stor fleksibilitet ift. fremtidige muligheder. Den kræver nemlig ikke dyre elektrikerbesøg og/-eller en ny oplader, for at få glæde af fx en hurtigere opladekapacitet på en ny plugin bil når du skifter bil, eller når bil nr. 2 også bliver plugin hybrid eller elbil.

Med en serviceaftale får du derudover maksimal oppetid og et problemfrit ejerskab.

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev